W roku szkolnym 2024/2025 dyrektorzy szkół i przedszkoli mogą organizować lekcje religii i etyki w bardziej elastyczny sposób. Między innymi możliwe będzie przeprowadzenie zajęć w grupach międzyklasowych. Do 29 maja trwają konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe zmian zaproponowanych przez MEN. 

 

Znowelizowane rozporządzenie znajduje się na stronie: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384702.

Jak obecnie odbywają się lekcje religii i etyki w szkołach?

Obecnie lekcje religii i etyki są organizowane oddzielnie dla uczniów z różnych oddziałów i klas. Warunkiem przeprowadzenia zajęć jest zgłoszenie chęci udziału w nich przez co najmniej siedmiu uczniów z oddziału. Tylko w przypadku mniejszej liczby chętnych szkoła może zorganizować lekcje dla grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych. Jednak od nowego roku szkolnego ma to się zmienić.

Zmiany na religii i etyce proponowane przez MEN 

Nowe przepisy dotyczące religii i etyki dają dyrekcji więcej swobody w planowaniu godzin lekcyjnych. Zainteresowane przedmiotem grupy uczniów będzie można połączyć w ramach oddziałów i różnych klas. 

klasa znaki zapytania

Projekt nowelizacji rozporządzenia zakłada:

  • możliwość organizowania lekcji religii i etyki w grupie międzyoddziałowej liczącej więcej niż 7 osób;
  • możliwość organizowania lekcji religii i etyki w grupie międzyklasowej liczącej więcej niż 7 osób;
  • maksymalną liczbę uczniów w grupie:
    - 30 osób dla szkoły podstawowej, liceum, technikum oraz szkół branżowych;
    - 25 osób dla przedszkoli i klas 1–3 szkoły podstawowej;
  • tworzenie grup międzyklasowych wyłącznie w ramach danego etapu edukacyjnego.

 
Cel wprowadzanych zmian w nauczaniu religii i etyki 

Nowelizacja przepisów ma wyłącznie charakter organizacyjny. Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreśla, że jej celem jest dostosowanie warunków i sposobu organizacji zajęć religii i etyki do możliwości organizacji pracy szkół i przedszkoli. Proponowane zmiany wspierają dyrekcję w zakresie racjonalnego dysponowania kadrą pedagogiczną oraz czasem na realizację zajęć.

Konieczność dokonania przedmiotowej nowelizacji wynika z potrzeby umożliwienia bardziej elastycznego organizowania nauki religii w szkole (przedszkolu), w przypadku gdy liczba zgłoszonych na naukę religii uczniów w poszczególnych oddziałach lub klasach w szkole (lub dzieci w przedszkolu) jest niewielka – uzasadnia MEN.

Przypominamy, że to nie jest pierwsza zmiana w obrębie religii. Już w marcu MEN wprowadziło zapis w nowelizacji rozporządzenia w sprawie oceniania uczniów, z którego wynika, że ocena z religii i etyki nie będzie dłużej wliczana do średniej ocen na świadectwie szkolnym. 

 

Źródło:

Propozycje zmian warunków i sposobu organizowania nauki religii i etyki w publicznych przedszkolach i szkołach, https://www.gov.pl/web/edukacja/propozycje-zmian-warunkow-i-sposobu-organizowania-nauki-religii-i-etyki-w-publicznych-przedszkolach-i-szkolach (dostęp: 6.05.2024 r.).